January 2, 2024
I en verden preget av usikkerhet og sterk konkurranse, ser stadig flere bedrifter mot kostnadsreduksjon som en strategi for å oppnå suksess. Faktisk så mange som 42% av bedriftsledere globalt, sier at kostnadsreduksjon er prioritert i 2023. Dessverre har mange selskaper en tendens til å betrakte kostnadsreduksjon som et engangsprosjekt – en nødvendig, men ubehagelig oppgave for å håndtere vanskelige tider.
Kostnadsreduksjon er ofte nevnt i en negativ sammenheng og gjerne forbundet med nedskjæringer. Ifølge undersøkelser gjort av PwC i 2022 har en mer langsiktig og kontinuerlig tilnærming til kostnadsreduksjon vist seg å gi bedre resultater, samtidig som det bidrar til en mer bærekraftig vekst og utvikling.
37% av selskapene som var omfattet av denne undersøkelsen hadde i gjennomsnitt en økning i topplinjevekst på 16,8% de påfølgende tre årene. EBITDA hadde en økning på 6,8% i samme periode.
Det første skrittet for å lykkes med kostnadsreduksjon er å endre eller utfordre mentaliteten og “etablerte sannheter” i bedriften. Kostnader bør betraktes som en verdifull investering i virksomheten, og ikke som en byrde som må kuttes i krisetider. Ved å se på kostnadsreduksjon som en investering vil utgifter lettere kunne prioriteres ut i fra strategisk verdi og i hvilken grad de støtter selskapets vekst. Dette gjør det også mulig å identifisere hvilke kostnader som kan reduseres uten å ofre kvalitet eller effektivitet.
En vellykket tilnærming til kostnadsreduksjon kan gjøres ved å koble kostnader til resultater. Dette betyr å behandle hver utgift som en investering som skal skape verdi for kundene og styrke selskapets tverrfunksjonelle egenskaper. Ved å prioritere utgifter som støtter strategiske mål, kan bedrifter effektivt oppnå økonomisk vekst og samtidig styrke sin konkurransekraft.
IKEA er et veldig godt eksempel på et selskap som har omfavnet kostnadsbevissthet som en kultur.Selskapets grunnlegger, Ingvar Kamprad, oppfordret ansatte til å forfølge kostnadsbesparelser som ikke gikk på bekostning av kvalitet eller kundeopplevelse. IKEA knytter designet av produktene til kostnadene, og sørger for at enhver innsats for kostnadsreduksjon er koblet direkte til verdiskapningen for kundene. Gjennom dette har IKEA klart å optimalisere produksjon og pakking for å redusere materiell, og samtidig få plass til flere produkter i en container. Dette har gitt IKEA en lavere produktkostnad som igjen gjør at de kan tilby lavere priser til kundene.
En annen viktig suksessfaktor er forenkling. Bedrifter bør utfordre seg selv til å tenke nytt om hele verdikjeden, og ikke bare gjøre små løpende justeringer. Å fjerne unødvendig kompleksitet og fokusere på kjerneområder vil ikke bare redusere kostnader, men også gi rom for innovasjon og forbedret effektivitet.
I en tid der teknologien spiller en stadig større rolle, kan digitalisering, effektivisering og automatisering også være viktige virkemidler for kostnadsreduksjon. Ved å tenke nytt om prosesser og implementere automatisering i raske sprinter, kan bedrifter oppnå betydelige besparelser, økt effektivitet og konkurransekraft.
Det er viktig å merke seg at kontinuerlig kostnadsreduksjon ikke betyr stadige nedskjæringer og sparetiltak. Tvert imot, det handler om å gjøre kloke investeringer og eliminere ineffektivitet, for å kunne frigjøre ressurser til å styrke bedriftens vekststrategier.
Kostnadsreduksjon er ofte et tiltak som kommer i vanskeligere tider, og når dette fremstilles som et tiltak vil det bli oppfattet som negativt av organisasjonen. Hvis det derimot blir en del av selskapets kultur og de ansattes mentalitet, kan det være et kraftig virkemiddel for bærekraftig suksess og utvikling. Ved å kontinuerlig vurdere kostnader, investere i de riktige områdene og forenkle prosesser, kan bedrifter bygge en solid plattform for fremtidig vekst og samtidig øke sin konkurransekraft.
Vi hjelper våre kunder med å skape verdi ved å strømlinjeforme prosesser og introdusere en systematisk tilnærming for å optimalisere kostnadene. Vårt mål er å bidra til å etablere en kostnadsbevisst kultur i din organisasjon.