Cybersikkerhet for styret og daglig leder

De fleste forstår at cyberangrep handler om høy og uønsket risiko. Ledelsen i mange bedrifter, spesielt små og mellomstore, ser derimot ikke hvordan de skal sette av ressurser nok til å forstå eller ta tak i temaet.

«Vi skulle gjerne, men har bare ikke kapasitet eller kompetanse til å ta oss av dette akkurat nå» er gjerne svaret når det stilles spørsmål til hvordan det jobbes med cybersikkerheten. Profesjonelle aktører gir typiske «Topp-3»-anbefalinger som «alle» skal kunne gjennomføre, men som for mange eiere, styremedlemmer eller ledere allikevel ikke fremstår som enkle å ta tak i eller overkommelige i praksis. I en slik situasjon er det lett å la seg frustrere av et nyhetsbilde preget av ukentlige innslag om cyberangrep. Hvordan skal styret og den daglige ledelsen forholde seg til cybertrusselen når ikke engang «de enkle» anbefalingene gjør det mulig å starte på arbeidet?

Hva?

Det er enkelt for den som arbeider med cybersikkerhet til daglig og har en grunnleggende forståelse for hva dette handler om, å henvise til anerkjente rammeverk som for eksempel ISO27001, NIST CSF, CIS Controls, NSMs Grunnprinsipper for IKT-sikkerhet og IEC62443. Vi verken kan eller skal kunne forvente at styret eller øverste ledelse tar valg på så operative nivå som mange av disse rammeverkene eller standardene representerer. Videre er det lett som utenforstående å presisere hvor viktig det er å skaffe seg god oversikt over selskapets aktiva, gjøre gode verdivurderinger, ta stilling til sin egen risikovilje samt gjennomføre cyberøvelser. Budskapet er lett forståelig og helt åpenbart hensiktsmessig, men ikke umiddelbart enkelt å iverksette. For bedriftene som har utfordringer med å frigjøre ressurser, kapasitet og kompetanse til dette, bidrar anbefalingen gjerne bare til økt frustrasjon.  

De færreste bedrifter innen SMB har sin egen IT-avdeling, og forventer gjerne at deres profesjonelle IT-leverandør tar seg av cybersikkerheten. Leverandørens tjenesteavtale har ofte en svært god dekning, men kan umulig ta høyde for kundens egen bruk av løsningen – de ansattes digitale adferd, herunder kundens egne måter å lagre, beskytte og dele data på. Tjenesteavtalen tar normalt heller ikke høyde for eventuelle tillegg eller anskaffelse av nye IT-løsninger som bedriften tar i bruk på egen hånd. Ved et faktisk cyberangrep er det dessuten ingen automatikk i at IT-leverandøren bistår med å håndtere hendelsen fra den er et faktum og til bedriften er tilbake til normaldrift. Leverandørens krise- og beredskapsplaner, og ansvars-/oppgavefordelingen ved et cyberangrep, må avstemmes med bedriftens egne forutsetninger og evne til å respondere ved en alvorlig hendelse.

Intensjonen med denne artikkelen er ikke å gi flere «Topp 3»-anbefalinger knyttet til rammeverk, standarder eller verdivurderinger, eller formane om at ansvaret ligger hos ledelsen. Derimot er hensikten å belyse hva vi mener er en av hovedårsakene til utfordringene:

Styret og toppledelse ser ikke hvilket effektiviseringspotensial som ligger i at de selv tar aktivt del i etableringen av sikkerhetsstyringen fra et overordnet nivå.

Roger Ølstad - Leder IT, informasjonssikkerhet & risikostyring

Riktig sikkerhetsstyring setter søkelyset på medarbeiderne og forretningsmessige resultater, og vil i sum ha en lavere kostnad enn om bedriften skal fortsette å «fomle» etter en løsning på problemet, eller utkontraktere til en IT-leverandør i håp om at problemet forsvinner.

Det er ikke tilstrekkelig fra styret å gi tydelige uttalelser om at cybersikkerhet er et viktig satsingsområde som ledere og ansatte må ta på alvor. Det er heller ikke tilstrekkelig fra styret å delegere ansvaret til daglig leder uten å ha en strukturert og helhetlig dialog om premisser og forutsetninger for å levere. Vi både kan og skal forvente at styret og daglig leder har en tydelig nysgjerrighet, grunnleggende forståelse og et engasjement som smitter på resten av organisasjonen. Uten et slikt aktivt engasjement vil cybersikkerhet fortsette å virke som en belastning for både styre og den daglige ledelsen. Med et slikt aktivt engasjement vil styret og den daglige ledelsen enkelt starte i riktig ende basert på eksisterende forutsetninger, og i det minste få til en start på arbeidet med å drive et kostnadseffektivt sikkerhetsarbeid.

Det må andre rammer til for at selskaper skal kunne drives forsvarlig.


Hvordan?

Som styreleder/-medlem er du ansvarlig for forvaltningen av selskapet. De tre viktigste bidragene fra deg som styreleder eller -medlem, når det gjelder sikkerhetstilstanden og selskapets reelle forsvarsevne, er å:

Som daglig leder skal du sørge for at den daglige driften er forsvarlig og i samsvar med styrets forventninger og retningslinjer. De tre viktigste bidragene fra deg som leder, når det gjelder sikkerhetstilstanden og selskapets reelle forsvarsevne, er å:

I Melius Consulting AS er vi opptatt av å forstå forretningen godt nok til å aktualisere hvilke reelle utfordringer og farer som truer virksomheten, og kommunisere dette på en måte som beslutningstakerne forstår, slik at dette kan benyttes videre i deres risikostyringsprosesser. Med høy integritet gir vi råd og konkrete anbefalinger som synliggjør og balanserer nødvendig innsats opp mot forventet effekt.

Kontakt
Roger Ølstad
913 98 547
roger@meliusconsulting.no